onsdag 11. desember 2019

Museører

Her er steg for steg hvordan jeg sydde et par museører til et barnekostyme. Det er brukt et ferdigkjøpt diadem, og ørene er avtagbare. Fremgangsmåten kan med små justeringer endres til andre dyrearter også :)

Lag et mønster i ønsket størrelse (jeg brukte to glass i forskjellig størrelse for å tegne rundt, for å lage mønster til ytter- og innerøret).

Legg til en smal overgang mellom sidene på mønsteret (da det skal gå rundt diademet, så lengde på denne overgangen avhenger av tykkelsen på diademet).
Klipp ytterøret med stoff brett, slik at det blir dobbelt. Innerøret trenger du bare en enkel av på hvert øre.


Jeg brukte en ganske bred pyntesøm når jeg festet innerøret, både for å skape litt struktur og for å stive av stoffene slik at ørene skal kunne holde seg oppe. Lettere å se sømmen på baksiden, så legger ved et bilde av den også.

 

For å få litt ekstra liv i ørene valgte jeg å sy inn en ekstra søm, slik at øret rundes.


Deretter brukte jeg samme pyntesømmen til å sy sammen kantene på ytterøret. Husk bare å stoppe i tide, slik at det blir en stor nok åpning nederst som du kan tre på diademet. Jeg brukte et veldig tykt diadem, og måtte derfor ha en ganske stor åpning.


Resultatet ble fint buet museøre.


Ørene er avtagbare, slik at diademet kan brukes vanlig også når det ikke er en del av et kostyme. Eller eventuelt dersom man vil variere med hvilke dyreører man vil ha. Tredde de på diademet, og fikk et flott blide med en helt frivillig modell.


Selv Spiderman var fornøy!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar