søndag 27. januar 2013

Slik syr jeg putetrekk

Dette trenger du :
  • Stoff
  • Saks og nåler
  • Symaskin (ikke nødvendig med overlock)
  • Glidelås

Puta som skal få nytt trekk i dag er 65x65 cm. Den er ganske flat, så planen er å ha 2 puter i samme trekk, for å få den tykke gode sofaputa :)
Klipper front på 69x69 cm, en liten bakbit på 20x69 cm og en større bakbit på 60x69 cm.

Glidelås jeg bruker her er for lang, men det justeres lett. Trenger ca 55-60 cm lang glidelås til en pute på denne størrelsen.

Legg stor og liten bakdel rette mot rette.
Mål og marker start og stopp på glidelåsen (her markert med nåler).
Legg tilside glidelåsen. Sy deretter sømmen 4 cm fra bunnen, vanlig søm før og etter glidelåsmarkering og lengste stinglengde der glidelåsen skal være (dette for at det skal gå lett å sprette opp når glidelåsen er ferdig påsydd).


Husk festesting (eventuelt sy litt frem og tilbake) i overgangen, for å forsterke. 


Stryk ut sømmen.


Brett deretter den lille bakbiten under, og stryk sømmen igjen. 


Brett ned nederste sømmonnsbit, lag en brett på ca 6-7 mm.

 Stryk ned.


Her skal glidelåsen festes. Nål glidelås fast, og sy med glidelåsfot. Siden denne glidelåsen var for lang, måtte jeg klippe av. Ytterste nål markerer hvor jeg ønsker at glidelåsen skal slutte. Deretter klipper jeg glidelåsen 1-1,5 cm utenfor den markeringen.


Jeg pleier å ha drageren ca midt på. Når jeg kommer helt inntil drageren, stopper jeg med nåla nede. 

 
Min maskin har en snedig funksjon hvor jeg kan løfte labben enda høyere en vanlig "opp høyde". Dersom glideren ikke går under labben, så må man bare sy så pent man kan akkurat idet man skal forbi.  



Når jeg løfter labben helt opp, drar drageren under, slipper jeg endring/ujevnhet i sømmønster akkurat rundt glideren/drageren.



Brett åpen puta (slik at bakstykkene ligger ned mot strykebrett) og stryk søm.

Fest glidelåsen i det andre sømmonnet. Dette er bare en sikkerhetssøm, så den trenger ikke være så nøyaktig.



Overlock begge sømmonnsflappene ved glidelås. Fest de deretter men noen kjappe sting i siden, slik at de ligger som de skal når vi til slutt skal sy rundt.



Sy flappsøm 3-4 cm (ser an sømmonn bak, ønsker helst å sy ned dette) fra glidelåssømmen. Altså ovenfor. Bruker enten quiltefot med guide, eller rett og slett øyemål. Kan også bruke linjal og merke nedover med kritt/forsvinningstusj.




Sprett opp sømmen som skjuler glidelåsen.





Legg front og bakdel rette mot rette. Det er en fordel om glidelåsen er delvis åpen, slik at det går lettere å vrenge trekket når det er ferdig. Bakdelen er gjerne litt høyere enn fronten, så klipp bort dersom du ikke bruker overlock maskin.
Overlock eller sy rundt hele puta. Jeg brukte overlock.



Vips, så har puten et nytt trekk  : )


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar