søndag 6. april 2014

Middelalder sko

Da er jeg igang med første forsøk på å lage sko etter funn fra tidlig middelalder.
Valget falt på "snusko (turnshoe)". Anglo-Skandinavisk sko "Type 4a2", fra 10.-11. hundretallet.


Dersom du er usikker på utforming, så kan det være et alternativ å lage skoen i kunstlær (Sky) eller voksduk først, da dette er mye billigere materialer. Da får du testet om resultatet blir slik du kunne tenkt deg, uten å bruke opp dyrt lær.

Startet med å tegne et omriss av foten på et papir. Jevnet deretter ut omrisset litt, og tegnet på en midtlinje. Den går gjerne fra midten bak på hæl, og opp mellom de to innerste tærne eller eventuelt gjennom tåen ved siden av storetåa slik som til meg. La til ønsket hælkappe, og eventuell spiss foran dersom det er ønskelig. Klippet med en liten halvcm sømmonn. Vips så er sålemønster klart.


Tegn av høyre og venstre såle på læret, og klipp ut. Fungerer vel så lett å skjære ut med for eksempel tapetkniv med bryteblad, da sålelæret er relativt tykt. Jeg brukte 3,5mm, men det kan med fordel være fra 4-6mm for større slitestyrke.


Dette kjekke verktøyet, falsebein, var til god hjelp når jeg skulle merke hvor sømmen skulle gå. Valgte det største sømmonnet på 4mm og førte den med et lett trykk rundt hele omkretsen av sålen på den glatte siden. Da ble det et synlig avtrykk, som hadde jevn avstand til kanten hele veien.


Bruk markeringshjul til å markere stingavstand, Sørg for at du starter rissingen med et hull akkurat i spissen på hælkappen. Jeg brukte et hjul som gav 3 mm mellom hvert riss. Jo tettere rissene (og da stingene etter hvert) står, jo sterkere og mer vanntett blir sømmen. Ved hjelp av syl stikker du hull ved hvert riss. Velg gjerne en skarp syl, rund eller firkantet/diamant er de beste formene (unngå syler med skjær). Trykk sylen godt igjennom, da dette vil gjøre syingen etterpå mye lettere. Da var sålene unnagjort.


Neste på lista var mønster til overlær. Her må det endel måling til, og det er lettest å få hjelp. Tape sammen tre A4 Ark på langsidene og legg sålemalen (eventuelt den ferdigklipte sålen, men da må midtlinje markeres) ca en cm fra langsiden på det øverste arket.


Lag deg en hyssingbit med en knute midt på. Plasser foten på sålemalen. Legg hyssingen under foten på det bredeste punktet (A-B), med knuten på midtlinja. Sørg for at du har nok tyngde på fotbladet til at knuten holder seg på midtlinjen.

Før trådendene opp på foten, og la de møtes over midtlinjen. Hold den innerste tråden nøyaktig der trådene møttes, og før den tilbake til arket. Merk så av punkt A der du holdt. Gjenta, men denne gangen holder du den ytterste tråden nøyaktig der trådene møtes, før du legger den tilbake på arket og markerer punkt B der du holdt. Så måler du avstanden fra midtlinja til sålekant, og trekker tilsvarenden lengde fra ditt markerte punkt og inn mot foten.

Samme fremgangsmåte bruker du på  linjen fra C til D. Legg denne linjen der risten stiger. Du har nå fire markeringer som er godt innenfor de første markeringene du gjorde (merket med rød pil nedenfor).


Tegne en bue fra midtlinjen i front og ned gjennom de to punktene på den ene siden. Gjenta på den andre siden.
Nå må du avgjøre hvordan utformingen på skoen skal være. Her er det flere modeller å velge mellom.

 Jeg valgte Anglo-Skandinavisk sko "Type 4a2", og da skal overlærmønsteret se slik ut :

Så er det fullføring av mønstertegning.
Du må bestemme om du ønsker å ha klaffen mot innsiden eller yttersiden av foten, jeg valgte mot yttersiden. Markeringspunkt D blir starten på klaffen. Velg hvor bred klaff du vil ha, og marker streken ned mot senterlinja. Deretter skal du måle lengden på overlæret, fra markeringspunkt D og til hælspissen. Denne lengden skal tilsvare sanne lengde fra markeringspunkt D til hælspissen på sålen. Mål deretter bredden på klaffen, og avstanden på sålen fra hælspissen og til markeringspunkt D. Summer disse to lengdene, og du har lengden fra hælspiss og bakover på overlærmønsteret. Her kan du med fordel legge på opptil 5 cm med sømmonn, slik at du har litt å gå på ved sammensying, dersom det er målt litt unøyaktig. Siste trinn for å fullføre overlær mønsteret, er å avgjøre høyden på skoen. Mål på egen fot for å finne hvor du kunne tenkt deg at den gikk. Mål deretter samme høyde på mønsteret, og lag en lett avrundet kurve opp til Markeringspunkt D. Da er mønster til overlær også ferdig :)

Ta alltid vare på mønsterne du tegner. Det er mye lettere å endre et gammelt mønster enn å tegne opp på nytt. Slik kan du også gjøre justeringer dersom du finner ting du vil endre etter at du har prøvd skoa.

Legg mønster på overlæret. Dette læret var kun 2mm, altså litt tynnere enn sålelæret. Overlæret klippes uten sømmonn (foruten de ekstra 5 cm som legges til bak).
Bruk falsebein til å merke sømmon, og markeringshjul til å beregne stingavstand. Bruk deretter syl, slik at hullene går helt igjennom skinnet.
Til sying brukte jeg vokset lintråd og butte salmakernåler. Dersom det er ønskelig med sterkere søm til sålen, så kan syntetisk tråd brukes (kalles gjerne TigerGarn), da denne sømmen ikke er synlig. Lintråd er et naturprodukt, og vil ikke holde like lenge som læret. Gikk en hel del nåler, spesielt ved at jeg slet av nåløyet, så jeg kan nok med fordel bruke sylen litt bedre neste gang, slik at hullene ikke blir for trange. Jeg brukte også nåleholder med riller (til å trekke nåla igjennom), noe som gir godt tak på nåla, men sliter den mer.

Når det gjelder sammensying, så er det mange måter å gjøre det på. Jeg brukte vanlig salmakersøm. Den syes med to nåler, en i hver ende av tråden. Viktig at en ikke stikker igjennom den andre tråden, da dette vil svekke sømmen. Strammer for hvert sting. Dersom du vil "låse" tråden i nåla slik at den ikke så lett dras ut av nåløyet, så trer du tråden, for så å vri den litt rett bak nåløyet. Når du har vridd slik at det er kommet en liten åpning i tråden, så trer du trånenden igjennom. Jobb med relativt kort tråd (maks en halvmeter), da tråden slites dersom den skal dras igjennom veldig mange hull. Når jeg skulle bytte tråd, så valgte jeg å låse den ene tråden med tre sting tilbake, og den andre tråden tre sting frem. For det ble rett og slett for trangt å tre begge trådene bakover.


Jeg la rette mot rette.

Begynte 5 sting fra spissen/midten på hælkappa og mot den korteste siden av overlæret. Denne siden har et ekstra sømmon (5 cm) slik at jeg har litt å gå på.


Syr meg ca halveis på den siden (i forhold til overlær). Starter deretter på 5. hull fra midten på hælkappa og jobbet meg bortover den andre siden.


Helt til splitten ved klaff.
Fortsetter opp siden mot klaffen.
Så sydde jeg hælsømmen ferdig.
Slet veldig med det. Til slutt innså jeg at det måtte litt modifisering til.


Ved neste runde vil jeg nok starte med hælsømmen, da den helt klart var det værste å komme til. Som bildene nedenfor viser, så fikk jeg ikke på plass de tre øverste stingene. Mulig dette gjør at skoen blir ubehagelig å gå med, men jeg krysser tærne for at det ikke blir for merkbart.

Nå er det telling av hull som står for tur, slik at du får tilpasset delen med mye sømmonn. Marker etter gitt antall hull, og skjær/klipp av det som blir til overs. Så må du stipple opp og lage hull oppover den nye kanten. Til slutt syr du ferdig innsiden, og skjøter de to endene sammen.

Bløtlegging hvor jeg brukte lunkent vann. De lå i vann i ca 2 timer.
Litt knot og frustrasjon i vrengeprosessen, men så lenge det går til slutt, så må en tåle det :)


Den ene skoa var relativt lett å vrenge, den andre ville seg ikke, så den fikk ligge over natta.
Derette ble det hardhendt vrenging, med kort sagt samme resultat som kvelden før. Tuppen ble bulkete, og hele skoa virket vridd. Usikker på hva som har gått galt. Men prosjektet skal fullføres, og skoene skal brukes :)

Så nå er det søkkvåte sko på bena, bena på bordet, og kald drikke i hånda. La de tørke på foten, dersom du ikke har en passende lest. Da vil de forme seg etter akkurat din fot.

Dersom du er veldig ivrig, så er det ikke noe problem å begynne med festeordningen allerede når skoa er halvtørr. Jeg valgte å vente til skoa var helt tørre.Når du er lei av å ha de på bena, så kan du fylle de med avispapir, forme de slik de skal være og sette de til side slik at de får tørket helt.

Låsen til klaffen laget jeg av skinn, som på illustrasjonen nedenfor. Det finnes flere gode varianter.

Når de er tørre, sett de inn med et godt lærfett. Jeg brukte Gold Quality. Fett deretter skoen godt inn før og etter bruk.

Når du bruker skoen, vil nok sømmene merkes i starten. Dersom du bruker en innleggssåle av ull, så vil det redusere kontakten med sømmen, og gjøre skoen mer behagelig å gå med.
Unngå å tørke skoene i høy varme når de blir våte.

Vips..., egenlagde sko til våryre føtter :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar