fredag 11. januar 2013

Trekk til strykebrett

Slik syr jeg nytt trekk til strykebrettet :

Dette trenger du
  • Stoff som er minimum 15 cm lengre enn strykebrettet ditt
  • Saks og nåler
  • Symaskin (ikke nødvendig med overlock)
  • Strikk eller tau

Legg gammelt trekk, eventuelt skumplaten eller selve strykebrettet på det stoffet du vil sy nytt trekk av. Jeg brukte skumplata som mal, og la til litt ekstra rundt, slik at trekket skal kunne gå godt uner selve brettet.

Deretter kanter jeg med overlocken (kan droppes).

Brett inn sømkanten og brett en gang til. Jeg la siste brett på 1,5 cm her. Dersom du bruker tau eller bredere strikk, så legg siste brett bredere.
Legg inn små legg i svingene. Siden vi skal tre strikk etterpå, så er det greit at alle legg går i samme retning :)

Sy stikning rundt, men la det være igjen en liten åpning til å tre inn strikken.


Jeg pleier å bruke en sikkerhetsnål til å tre rundt. Fant ingen passelig sikkerhetsnål, så det ble en hårnål som gjorde jobben denne gangen. Fungerte greit det også :) Strikken jeg brukte var så tynn at jeg valgte å tre den dobbelt.


Legg trekket på brettet og stram strikken så mye som du ønsker. Knyt deretter strikkendene sammen, og du er i mål :)

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar