fredag 27. august 2021

Cruella de Vil - Kåpe del 4 av 5

Søm

Begynner med å sy sammen de to midtre bakstykkene, for deretter å sy på side bakstykkene.


Fortsetter med å sy side frontstykkene, og dersom det skulle vært lommer ville jeg latt det være en åpning til lommeposen når jeg sydde på frontstykkene. Lar det være en åpning til krave når jeg syr på frontstykke foret.

Lommeklaff og lommepose sys sammen dersom du skal ha lommer og festes i åpningen mellom sidefrontstykket og frontstykket, slik at lommeposen blir skjult mellom frontstykket og frontstykke foret.

Så var det oppleggskanten. Jeg sydde opp den før jeg festet frontstykkeforet inni frontstykket, da oppleggskanten var lang nok til akkurat å skjule endene på denne måten. 



Det er opprinnelig 1/2 inch sømmonn, men jeg sydde med 1 cm, i tillegg til at jeg ikke sydde fransk søm, men overlock, så bitene ble nok litt større enn størrelsen skulle tilsi. Noe som igjen trolig medførte at oppleggskanten ble litt kortere enn opprinnelig ment.

Ermene gikk radig,  men det stod ikke noe om hvor mye som skulle legges opp i lengden. Jeg valgte å legge opp 0 cm, og kunne gjerne lagt opp 00 cm uten at ermene ville blitt for korte. 


Det er første gang jeg har vært med på at det skal sys innsnitt i ermet.

Kraven brukte jeg mer tid på. Det ble noen nødløsninger som jeg gjerne skulle gjort annerledes sett i ettertid, men da vet jeg det dersom jeg skal sy en slik igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar