torsdag 6. oktober 2022

Mønster basert på egne mål

Da er grunnmønsteret av topp, skjørt og erme basert på mine egne mål sydd sammen i lerret stoff.

Her møtes innsnittene nesten helt inn ved brystpunktet, noe jeg ville endret dersom jeg skulle sydd en kjole direkte fra grunnmønsteret, for å unngå unødig skarp spiss (eller som bildet viser, en snedig bulkestripe tvers over når de ikke går helt sammen).


Sydde sammen over og underdel med overlock, for deretter å stryke sømmonn ned, og det ble ikke pent. Skulle heller valgt vanlig rettsøm og strøket sømmonn til hver side. Ermer er bare overlocket for å hindre rakning, så sammønn er ikke fjernet ved håndledd. Sømmonn er fjernet nederst på skjørtekant, da det var litt lengdeforskjell på for og bak stykket (sjekk gjerne grunnblokkene). Halslinning er bare brettet ned og festet med en sikksakksøm.

Markeringer

1 Forstykke overdel
  • innsnitt skulder og kontrollpunkt på hver side (traff bare på en side, trolig pga innsnitt sydd for smalt)
  • innsnitt midje og kontrollpunkt på hver side (traff godt)
  • kontrollpunkt sidesøm (begge traff perfekt)
  • Ulike dybder på halsutringing
2 Bakstykke overdel  
  • innsnitt skulder og kontrollpunkt på hver side
  • innsnitt midje og kontrollpunkt på hver side
  • kontrollpunkt sidesøm
3 Forstykke skjørt
  • innsnitt midje og kontrollpunkt på hver side
  • kontrollpunkt sidesøm hoft og lår, hvor lår er bredest hos meg
4 Bakstykke skjørt
  • innsnitt midje og kontrollpunkt på hver side
  • kontrollpunkt sidesøm hoft og lår, hvor lår er bredest hos meg
5 Erme
  • Markering skuldersøm
  • Skille høyre og venstre arm: ett hakk foran, to hakk bak
  • Kontrollpunkt i sidesøm
Noen justeringer måtte til, da den dro litt mellom ermene på frontstykket, i tillegg til andre småjusteringer. Jeg la ut 0,25 cm i sidesøm på både over- og underdeler, og stoppet innsnittene noe lengre (3 cm) fra brystpunktet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar