torsdag 14. april 2022

Brassia Orchid Shelob Tolkien Mix

En snartur innom Drivstua Gartneri, og denne Brassia Shelob Tolkien Mix orkideen ble med meg hjem. Brassia kommer fra tropiske Sør-Amerika, hvor den vokser i store klumper på tregreiner. Jeg er ikke så kjent med denne typen, så det skal bli spennende å se hvordan den trives hos oss. Som mange andre blomster skal den ikke ha direkte sollys, den har derfor fått plass i husets beste vindu (som ser ut til å være vårt nordvendte vindu), for å sikre en "flying start". Denne skal også foretrekke mer fuktighet enn endel andre orkideer, både i forhold til luftfuktighet og vanning, noe som kommer frem av jordblandingen i potten. Den holder mer på fuktighet enn barkblandingen som andre orkideer gjerne har. 

Når jeg kjøpte den var det to blomsterstengler, men den ene var tydelig godt inn i slutten av sin blomstringsperiode, så den ble kuttet helt ned etter avblomstring. Så nå er det en blomsterstengel, men den ser flott ut enn så lenge. To av de tre siste blomterknoppene har sprunget ut, så da får jeg se hvor lenge den blomstrer. Den øverste knoppen åpnet seg 21.04.22. Et raskt nettsøk viste at blomstringstiden til hver blomst er rundt en måned. Planten danner nye bulber ved siden av den gamle, og når disse vokser seg store nok vil det komme en blomsterstengel. En bulb har to blader og blomstrer en gang, men kan fint deles og plantes om dersom planten er stor nok. Det er også en søtaktig vaniljelignende duft på denne orkideen, noe jeg ikke var forberedt på. Brassia kalles også edderkopp orkide, på grunn av de lange tynne kronbladene.

Brassia April 2022

Dessverre ser det ikke ut til at jeg får denne til å trives. Blomstene tørker raskt ut også på siste stengel, dette til tross for hyppig gjennomskylling. 

I løpet av juni har også noen av bladene begynt å bli gule eller brunprikkete. 

I midten av august har brune blader falt av, og det ser ut til at de avblomstrede bulbene holder på å takke for seg. Men det er ihvertfall to nye som ser helt flotte ut, så det blir spennende å se fremover.

Brassia August 2022

I slutten av september er alle bladene fra de to avblomstrede bulbene falt av. Det er to friske fine skudd, som jeg håper vil blomstre etterhvert.

Brassia Oktober 2022

Skuddene vokser og planten ser ut til å trives i starten av november. Ingen tegn til blomster stengel i  starten av desember, men velger å ikke flytte denne i jula, i håp om at den trives der den står.

Fungerer ikke særlig godt, da det nå er visnet alt foruten ett skudd pr mars 2023. Trolig uvanlig lav vintertemperatur som er ihvertfall deler av årsaken. Mot våren visnet hele blomsten, og jeg trodde det var på tide å kaste den. Men i midten av juni har det kommet et lite skudd på siden, så da håper jeg at det er håp alikevel.

Brassia Juni 2023

Sist gjødslet: 24.06.23, 19.03.23, 08.01.23, 03.12.22, 30.10.22, 28.09.22, 30.08.22, 31.07.22, 24.06.22

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar